راهنمای شخصی سازی

 

اجزای شمشیر ژاپنی

 

در این مطلب قصد داریم درباره‌ی برخی قسمت‌های شمشیر که امکان تغییر و شخصی سازی آنها برای خریدار فراهم است توضیحاتی ارائه دهیم. شمشیرهای ژاپنی برخلاف شمشیرهای دیگر، دارای جزئیات فراوان هستند، زیرا علاوه بر آنکه مبارزان ژاپنی علاقه ی زیادی داشتند که سلاح‌شان مطابق سلیقه ی خاص آنان باشد، کشور ژاپن در حال تجربه ی جنگ های درونی و مبارزه با مهاجمان خارجی نیز بود. از همین رو سلاح های آنها مطابق با نیاز مبارز به دقت طراحی و ساخته می شد. نتیجه ی این تلاش شمشیری کارآمد بود که به لحاظ دینامیکی دارای بالانس فوق العاده و از نظر مقاومت دارای سختی مناسب بود. امروزه نیز چنین شمشیری در اجرای فرم‌ها سریع و با وقار خواهد بود و در اجرای تامشی‌گیری، برش های دقیق  و کامل  به نمایش خواهد گذاشت. در کارگاه ما سعی بر آن است که سلاح علاوه بر روش‌های حرفه ای، مطابق سلیقه ی خریدار ساخته شود. در این پست به بررسی برخی قسمت های سلاح می پردازیم و انواع تسوباها و رنگ های موجود را به اطلاع می رسانیم.

 

 

 

1. طرح نوک تیغه یا کیساکی. این قسمت از شمشیر در چند نوع طراحی می شود که هر کدام در دوران خاصی محبوب تر بودند. "او" و "کو" در زبان ژاپنی برای اشاره به بلند و کوتاه استفاده می شوند. طول او-کیساکی به 7 تا 8 سانتی متر می رسد  و کو-کیساکی مقداری بین 2 تا 3 سانتی متر دارد. اغلب شمشیرهای ژاپنی امروزه با تیغه ی چو-کیساکی ساخته می شوند که طولی متوسط و حدود 4 تا 5 سانتی متر دارد. سایر طرح‌های کیساکی با توجه به نام و شکلشان طراحی شده‌اند. برای مثال Ikubi-Kissaki با توجه به معنای آن گردنِ گراز نام دارد. در این مدل عرض تیغه از طول کیساکی بیشتر است.

 

 

kissaki

 

 

2. طرح پشت تیغه یا مونه. انواع مونه با توجه به طرح آنها نامگذاری شده اند. Iori-Mune طرحی ست که در آن پشت شمشیر به شکل مثلث متساوی الاضلاع ساخته می شود و امروزه اغلب شمشیرهای ژاپنی به این شکل ساخته می شوند. در مدل Maru-Mune طرحی ست که در آن پشت تیغه به شکل منحنی ایجاد می شود و Kaku-Mune کاملن تخت است. مدل Mitsu-Mune نیز با دو راس در بالا و به شکل چهار ضلعی ساخته می شود.

 

 

mune

 

 

3. طرح مقطع تیغه یا زوکوری. شمشیرهای ژاپنی در ابتدا با تیغه هایی عریض ساخته می شدند تا شمشیر قدرت کافی برای مقابله با زره های مغول ها را داشته باشد، آنها در آن زمان شیاری روی تیغه ایجاد می کردند تا وزن تیغه سبک شود. در سال‌های پس از دوران کاماکورا آهنگران عرض تیغه‌ها را کاهش دادند، تا سلاح مناسب حرکات سریع تر باشد. در تصویر زیر سه مدل از انواع زوکوری قرار داده شده و شما می توانید نوع مورد نظرِ خود را انتخاب کنید.

 

 

zukuri

 

 

4.تسوبا یا محافظ دسته. این قسمت شمشیر جهت حفاظت از برخورد شمشیر حریف به دست مبارز روی تیغه سوار می شود. تسوبا در زمانهای متفاوت به شکل های متفاوتی طراحی می شد و مدارس شمشیرزنی و آهنگران نیز نمونه های خاص خود را طراحی می کردند. در دوران ادو آهنگران ژاپنی فرصتی برای بازنگری در قطعات شمشیر یافتند و روی تسوباها به نمایش حالات و روحیات مبارز و جامعه ی ژاپن پرداختند. تسوباها امروزه نیز به عنوان نمادی از فرهنگ ژاپنی ارزش بسیار زیادی دارند.

 

 

 

Tsuba
جهت بزرگنمایی، روی عکس کلیک کنید.

 

 

5. بندهای روی شمشیر علاوه بر آنکه برای بستن شمشیر به کمربند، و حتی بستن دست‌های مهاجم پس از مغلوب کردن وی به کار می روند، با رنگ ها و نوع بسته شدنشان روی شمشیر می توانند نمایانگر وضعیتی خاص باشند. در تصویر زیر تعدادی از رنگ های موجود بندهای شمشیر (تسوکا-ایتو و ساگئو) قرار گرفته اند که شما می توانید از میان آنها انتخاب کنید.

 

 

colors

 

برای دریافت اطلاعات دیگر درباره ی جزئیات و قسمت های مختلف شمشیر می توانید به این صحفه نیز مراجعه کنید. 

۵
از ۵
۲۵ مشارکت کننده
مهدی رشیدی گفت:
سلام خسته نباشید
سوالم اینه که میتونیم برای سفارش کاتانا تسوبای اختصاصی داشته باشیم
یعنی طراحیش با خودمشتری باشه و شما اون رو تولید کنید
    Swordbigdeli گفت:
    عرض سلام و تشکر.
    بله، شما طرح مد نظر رو برای ما ارسال می فرمایید و در صورت امکان ساختش، شرایط ساخت رو با شما در میون میذاریم.
NiNjA گفت:
سلام، آیا امکان سفارش سوبا به صورت جداگانه وجود داره؟
یعنی اگر من یک شمشیر داشته باشم که کارگاه شما تولید نکرده باشه و بخوام سوبای شمشیرم رو تعویض کنم، میتونم به شما سفارش بدم؟
    Swordbigdeli گفت:
    متاسفانه امکان سفارش اجزای کوشیرا برای تیغه های آهنگری شده در کارگاه های دیگر به دلیل محدودیت تولید در حال حاضر وجود ندارد.
محمد حسین گفت:
با سلام ابتدا میخواستم تشکر کنم بابت سایت عالی شما که واقعا از تنوع بسیار بالایی برخورداره.
بعدش میخواستم بپرسم که آیا امکان این وجود داره که شما یه نوشته رو مثلا یه نوشته ژاپنی رو روی تیغه شمشیر (اون نوشته ای که مشتری میگه) رو حک کنید؟
    مدیریت گفت:
    عرض سلام و سپاس و روز بخیر
    بله این امکان وجود داره.
پارسا گفت:
اون قسمت شماره ی سفارش چی هست؟
و آیا میشه جنس فولاد رو انتخاب کرد؟
    مدیریت گفت:
    عرض سلام
    پس از ثبت سفارش، کدی دریافت میکنید و اون رو در این قسمت وارد می فرمایید.
    از اونجایی که تغییر جنس تیغه موجب تغییر قیمت نهایی میشه، اون در این فرم قرار ندادیم.
... گفت:
سلام خسته نباشید ببخشید امکانش هست به جای بند کتان روی دسته ی شمشیر و بند کتان ساگئو، بند چرمی ( با رنگ انتخابی مشتری ) سفارش داد؟
    مدیریت گفت:
    عرض سلام و روز بخیر

    بله این امکان در نظر گرفته شده است. خدمتتون هستیم.
سهیل گفت:
با عرض سلام و خسته نباشید
نام قطعه برنجی ابتدای تیغه که به تسوبا چسبیده چیست؟
مدلهای مختلفش در قسمت سفرشی سازی شمشیر نیست.اگر میشود آنها رو قرار بدید.
تشکر بابت سایت زیبا و کامل شما
    مدیریت گفت:
    سلام و روز بخیر. نام اون قطعه هاباکی هست و چشم، در صفحه ی شخصی سازی قرارش میدیم :) ممنون از شما
خرید شمشیر سامورایی

دیگر نوشتارها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش