10 شمشیر معروف که تاریخ را تغییر دادند

 

 

 

 

شمشیر مشهور در سریال بازی تاج و تخت

 

 

 

در طول تاریخ، بزرگترین و افسانه‌ای‌ترین قهرمانان و فیگور‌ها نه تنها تاریخ را تغییر دادند، بلکه به خاطر سلاح‌های خارق‌العاده‌شان نیز شناخته شده‌اند. به حدی که برخی افراد بحث می‌کنند که آیا قهرمان اسلحه را در دست داشت یا اسلحه قهرمان را در بر گرفته بود. در هر صورت، شمشیرهایی که در زیر معرفی می‌کنیم، به حدی خارق‌العاده و افسانه‌ای هستند که بیشتر از خود قهرمانان شناخته شده‌اند. اینجا 10 شمشیر معروف هستند که تاریخ را تغییر دادند. 

 

 

هونجو ماسامونه 

 


گورو نیادو ماسامونه، احتمالاً بزرگترینی شمشیرسازی که تا به امروز در ژاپن ظهور کرده، شمشیرهای باورنکردنیِ بسیاری ساخت، اگرچه مشهورترین شمشیر او احتمالاً هونجو ماسامونه باشد. این شمشیر در دوره‌ی ادو در ژاپن، به نوعی شوگان را تجسم می‌بخشید. شوگان‌ها دیکتاتورهای نظامی بودند که کشور را اداره می‌کردند. نام این شمشیر از هونجو شیگه‌ناگا، ژنرالی که ابتدا این سلاح را حمل می‌کرد، گرفته شده است. او این شمشیر را در یک دوئل علیه دشمن به دست آورد. هونجو ماسامونه، این شمشیر افسانه‌ای، بعد از آن چندین بار دست به دست شد که بسیاری از آن دست‌ها متعلق به شوگان‌ها بودند. این شمشیر بعدها به عنوان یکی از گنجینه‌های ملی ژاپن اعلام شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت، اما متاسفانه پس از پایان جنگ جهانی دوم، این شمشیر به طور مرموزی ناپدید شد. تنها شواهد فیزیکی که از آن موجود است، طرحی از پترن هامونی است که بر روی تیغه‌ی شمشیر به هنگام ساخت آن حک شده. و شاید باورتان نشود اما مردم امروزه هنوز به دنبال آن هستند.

 

 

 

شمشیر هونجو ماسامونه


 

 

سابر خمیده‌ی سن مارتین 

 

 

در طول مبارزه‌ی آمریکای جنوبی برای کسب استقلال و بیرون آمدن از استعمار اسپانیا، بسیاری از رهبران نظامی به شهرت رسیدند. یکی از آن رهبران سن مارتین، ژنرال آرژانتینی بود که به عنوان اولین محافظ پرو شناخته شد، پس از آنکه به آنها در کسب استقلال در 28 ژوئیه 1821 کمک کرد. سن مارتین قبل از رسیدن به آمریکای جنوبی، به لندن سفر کرد و شمشیر خمیده‌ای را خرید که بسیار زود اعتمادش را جلب کرد و آن را به قدری ارزشمند دانست که سواره نظام خود را با تیغه‌های مشابه مسلح کرد. سبک این شمشیر به ویژه هنگام حمله با اسب، بسیار مانورپذیر بود و ممکن بود برگ برنده‌ای در دستان حریفی باشد که نبرد را با استفاده از آن‌ها به پیروزی می‌رساند. شمشیر خاص سن مارتین به رهبران و خانواده‌های آنها منتقل شد تا اینکه سرانجام به موزه‌ی تاریخی و ملی بوئنوس آیرس تحویل داده شد، مکانی که که امروزه همچنان به نمایش گذاشته شده است و می‌توان به تماشای آن رفت. 

 

 

 

شمشیر سن مارتین

 

 

 

شمشیر ذوالفقار 

 

 

علی ابن ابی طالب، پسرعمو و داماد محمد پیامبر اسلام، بیشتر به سادگی به عنوان علی شناخته می‌شد. او رهبر خلافت اسلامی در خاورمیانه بین سال‌های 656 و 661 میلادی بود. محمد که توانایی‌های علی در نبرد را تحسین می‌کرد، شمشیر بزرگی به نام ذوالفقار به او داد. اکنون داستان‌های متعارضی درباره‌ی ظاهر دقیق شمشیر وجود دارد، اگرچه محبوب‌ترین آنها این است که شمشیر یک سلاح منحنی با شکافی تقریباً در وسط بود که آن را مانند شمشیر دو لبه می‌کرد. علی از ذوالفقار در نبرد خندق استفاده کرد، زمانی که نیروی مقابل سعی در محاصره‌ی شهر مدینه داشت. با استفاده از شمشیر ذوالفقار، او تلاش‌های آنها را خنثی کرد. امروزه، آن را یک اثر بی‌قیمت می‌دانند. شمشیر علی گفته می‌شود که بخشی از مجموعه‌ی معروف از چنین بقایای تاریخی به نام الجفار باشد.

 

 

 

شمشیر ذوالفقار

 

 

 

شمشیر هفت شاخه 

 

 

این شمشیر در سال 372 میلادی به یک حاکم یاماتو در ژاپن توسط پادشاه گئونچوگو از دودمان باکجه در کره‌ی امروزی به عنوان هدیه پیشکش شد. شمشیر هفت شاخه احتمالاً یک سلاح آماده برای نبرد نبود، بلکه یک سلاح تشریفاتی و نمایشی بود. این شمشیر معروف از آهن خالص ساخته شده است و 74/9 سانتی متر طول دارد، با شش شاخه‌ی کوچکتر که از لبه‌ی اصلی تیغه خم شده و به سمت بالا انحنا پیدا کرده‌اند. در حالی که بسیاری از شمشیرهای جهان به دلیل تعداد زیادی از زندگی‌هایی که در راه کمک به تغییر تاریخ از دست دادند، مشهور هستند، شمشیر هفت شاخه ارزش منحصر به فردی دارد. کشف و معرفی آن پرده از یک رابطه بین پادشاهی‌های کره و ژاپن برداشت. در زمانی که کارشناسان معتقد بودند چنین رابطه‌ای وجود نداشت، حداقل نه چنین رابطه‌ای که در آن هدایایی چنین رد و بدل شود.

 

 

شمشیر هفت شاخه

 

 

 

شمشیر گوجیان 

 

 

این شمشیر در سال 1965 در یک گور در هوبئیِ چین پیدا شد. شمشیر گوجیان بقایایی است که به دوره‌ای بین 771 و 403 قبل از میلاد بازمی‌گردد. این شمشیر متعلق به گوجیان، امپراتور مشهوری بود که ظاهراً پادشاهی خود را یک دهه پس از سقوط ایالت همسایه بازگرفت. هنگام کشف، باستان‌شناسان شگفت زده شدند که حتی اگر شمشیر هزاران سال در گور مانده بود، هیچ نشانه‌ای از فرسودگی جدی بر لبه‌ی تیغه‌ی آن دیده نمی‌شد و هنوز بسیار تیز بود. علاوه بر این، هیچ لکه یا زنگاری بر آن نبود. البته این مسئله برآمده از ساخت عجیب و موقعیت شگفت‌انگیز این شمشیر است زیرا از قلع و مس ساخته شده بود و گوری که در آرمیده بود، تمام مدت در آب رودخانه‌ی ژانگ غوطه‌ور بود. امروزه شمشیر گوجیان را در موزه‌ی استانی هوبئی به نمایش گذاشته‌اند. همچنین اثبات شده است که شمشیر گوجیان پس از گذر از این همه سال، هنوز تیز است.

 

 

 

شمشیر گوجیان

 

 

 

تیزونا 

 

 

متولد ویوار، اسپانیا در سال 1043، رودریگو دیاز دی ویوار، که بیشتر به عنوان ال سید یا لرد شناخته می‌شود، یک رهبر نظامی بود که به دلیل پیروزی‌های متعدد بر دشمنانش مشهور بود. دو شمشیرش کولادا و تیزونا تقریباً به همان اندازه‌ی خود مشهور هستند، که او از آنها برای غلبه‌کردن بر نیروهای مور، بارسلونا و آراگون استفاده می‌کرد. گفته می‌شود که تیزونا در کوردوبای اسپانیا با فولادی از منابع مختلف، از جمله فولاد داماسکوس از خاورمیانه ساخته شده است. طول آن بیش از یک متر است و وزن آن کمی بیش از یک کیلوگرم است. تیزونا سهم بزرگی در راه کمک به شکل دادن آینده‌ی پادشاهی‌ها در اسپانیا داشت و در نبردهای بزرگی شرکت جست. تیزونا از مشهورترین شمشیرهای تاریخ و اثری گرانبها است که در موزه‌ای در اسپانیا به نمایش گذاشته شده است. 

 

 

شمشیر تیزونا

 

 

 

شمشیر ناپلئون 

 

 

ناپلئون بناپارت، یک نابغه‌ی استراتژیک، یک دولتمرد و رهبر نظامی بود که در طول جنگ انقلابی فرانسه، عنوان امپراتور فرانسه را از سنای فرانسه در سال 1804 دریافت کرد. در طول حکومت خود، ناپلئون امپراتوری بزرگی را گسترش داد، بسیاری از رژیم‌ها را با حضور شخصی در نبردها با پیستول و شمشیری که در کنار خود داشت، سرنگون کرد. آن شمشیر یک استایل از شمشیر سوارکاری بود و گفته می‌شود که از بهترین فلزات موجود در آن زمان ساخته شده بود. با روکش طلا، امپراتور آن را به عنوان هدیه‌ی عروسی به برادرش داد و امیدوار بود که پیروزی‌هایی که با آن به دست آورده بود، شانس خوبی را نیز برای برادرش به ارمغان بیاورد. شمشیر مشهور از نسلی به نسل دیگر منتقل شد تا اینکه سرانجام در یک حراجی فروخته شد. سپس در تاریخ 10 ژوئن 2007، شمشیر ناپلئون در حراجی توسط نوادگان او خریداری شد که برای آن مبلغ قابل توجهی نزدیک به 6/4 میلیون دلار پرداخت کردند.

 

 

 

شمشیر ناپلئون بناپارت

 

 

 

شمشیر ویلیام والاس 

 

 

شمشیر مورد استفاده توسط نگهبان اسکاتلند، ویلیام والاس، شمشیر دو‌دستی‌ای 1/63 متری بود که 2/7 کیلوگرم وزن دارد، که آن را به یک سلاح مرگبار در دست کسی که قدرت کافی برای چرخاندن آن دارد تبدیل می‌کند. طول آن افسانه‌ای را ساخت که والاس یک مرد غول‌پیکر بود و هر دشمنی را که می‌دید تنها با یک چرخش شمشیر بر زمین می‌زد. حقیقت این است که شمشیر ویلیام والاس تعداد زیادی از سربازان انگلیسی بزرگ را در جنگ‌های استقلال اسکاتلند، به ویژه در نبرد استیرلینگ در سال 1297 و نبرد فالکیرک در سال 1298، سرنگون کرد. پس از اینکه در اوت 1305 دستگیر شد، والاس به طرز فجیعی اعدام شد. شمشیر او چندین بار دست به دست شد، اما اکنون در موزه‌ی یادبود والاس نزدیک استیرلینگ به نمایش گذاشته شده است، جایی که او و شمشیرش بزرگترین پیروزی خود را به دست آورده بودند.

 

 

 

شمشیر ویلیام والاس

 

 

 

شمشیر جویوس 

 

 

شمشیر شارل بزرگ، شناخته شده به عنوان شارلمان، جویوس توسط این رهبر تا مرگش در 814 میلادی حمل می‌شد. این شمشیر بیش از یک متر طول دارد، با تیغه‌ای به طول 82/8 سانتی‌متر و وزن تقریباً 1/6 کیلوگرم. به عنوان شمشیر شخصی شارلمان، جویوس که به معنی شادمانی است، برای نبرد با دشمنان، اعدام زندانیان و در دستان شوالیه‌ها و پیروان وفادار استفاده می‌شد. او واقعاً از سلاح خود خشنود بود زیرا به او کمک کرد تا از پادشاه فرانک‌ها به نخستین امپراتور مقدس روم تبدیل شود. گفته می‌شود که در یک نبرد خاص، این شمشیر مشهور گم شد، اما به سرعت توسط یکی از شوالیه‌های امپراتور کشف شد و به او بازگردانده شد. شارلمان چنان از بازگشت جویوس خوشحال شد که به شوالیه‌ی مورد نظر یک قطعه زمین برای حکومت داد.

 

 

شمشیر جویوس

 

 

 

کورتانا - شمشیر بخشش 

 

 

داستان‌های بسیاری درباره‌ی شمشیر مورد استفاده توسط پادشاهان بریتانیا در طول تاج‌گذاری‌ها وجود دارد. برخی می‌گویند که آن متعلق به یک شوالیه به نام تریستان بود، در حالی که دیگران معتقد بودند که آن متعلق به ادوارد اعتراف‌کننده بود. اما برخلاف بسیاری از شمشیرهای افسانه‌ای، تیغه کورتانا تقریباً 2/5 سانتی‌متر از نوک خویش را از دست داده است که به شکل یک شیء کُند مربع درآمده است. هدف آن صرفاً تشریفاتی است، نه خشونت‌آمیز، و به همین دلیل است که به آن لقب «شمشیر بخشش» داده شده است. یک افسانه می‌گوید که نوک این شمشیر مشهور توسط یک فرشته شکسته شد تا از کشتن جلوگیری کند، اگرچه دلیل واقعی احتمالاً این است که آن به طور تصادفی شکسته شد یا به خاطر ایمنی عمداً حذف شد. شمشیر بخشش یکی از جواهرات شناخته شده در بریتانیا است،  و یکی از شمشیرهای معروف جهان است. همچنین یکی از معدود بقایای تاریخی است که از جنگ داخلی انگلستان در اواسط دهه 1600 جان سالم به در برد.

 

 

کورتانا - شمشیر بخشش

 

 

 

شمشیرها در طول تاریخ، داستان‌های بسیاری بر جای گذاشته‌اند. آن‌ها می‌توانستند برگ برنده باشند و یا قدرتی که منجر به شکستی تلخ می‌شود. هر چه که باشد، شمشیرها اشیایی ارزشمند هستند که تاریخ را دستخوش تغییر قرار داده‌اند. شما نیز اگر شمشیری می‌شناسید که چنین نقشی را در تاریخ ایفا کرده و مورد علاقه‌ی شما نیز هست،  آن را برای ما کامنت کنید. 

همچنین برای آشنایی بیشتر، می‌توانید ویدیوی زیر را با موضوع 10 شمشیر معروف و کُشنده‌ی تاریخ مشاهده کنید: 

 

10 شمشیر معروف و کشنده‌ی تاریخ 

 

۴
از ۵
۳ مشارکت کننده
خرید شمشیر سامورایی

دیگر نوشتارها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش