نحوه‌ی نمایش کاتانا

 

 

 

 

 

 

 

نمایش کاتانا به سبک امروزی 

 

 

صرف نظر از اینکه چقدر در هنرهای رزمی فعال هستید، کاتانای شما احتمالاً بیشتر وقت خود را صرف نمایش می کند - و این اشکالی ندارد. یک کاتانای باکیفیت به عنوان یک نقطه ی کانونی عمل می‌ کند و هر کسی که آن را می‌ بیند به سرعت جرقه‌ای در این میان زده شده و مکالمه درباره‌ ی آن آغاز می شود. اما چند نکته وجود دارد که باید در مورد نمایش کاتانا بدانید.
ده ها ویترین و استند مختلف وجود دارد که می توانید کاتانای خود را بر روی آن ها قرار دهید. اما یکی از محبوب ترینِ آنها کاتانا کاکه است. کاتانا کاکه در اصل یک پایه ی چوبی با جفت قلاب است که برای نگه داشتن یک، دو یا چند شمشیر طراحی شده است. در ژاپن فئودال، جنگجویان سامورایی قبل از ورود به ساختمان ها شمشیرهای خود را روی کاتاناکاکه می گذاشتند، اگرچه این نوع از کاتاناکاکه مقداری با نسخه های فعلی متفاوت بود. 
به طور سنتی، شمشیرهای ژاپنی مانند کاتانا به همان شیوه ای که پوشیده و استفاده می شود، نمایش داده می شوند. از آنجایی که کاتانا با لبه ی برش رو به بالا پوشیده می شود، باید با لبه ی برش رو به بالا نیز نمایش داده شود.
برخی افراد تصور می کنند که نمایش شمشیرها با لبه ی برش رو به بالا به محافظت از تیغه در برابر آسیب های احتمالی کمک می کند، اما این لزوماً درست نیست. نمایش کاتانا با لبه ی برش رو به بالا وسیله ای برای «احترام» به شمشیر است. این قدمت به صدها سال قبل و  به ژاپن فئودالی باز می گردد که در طی آن این روش استاندارد نمایش کاتانا و شمشیر ژاپنی بود. از آن زمان، این سنت همچنان باقی مانده است و تمرین‌کنندگان هنرهای رزمی و کلکسیونرهای شمشیر به طور یکسان به نمایش کاتاناهای خود به این شیوه ادامه می ‌دهند.
از نقطه نظر کاربردی، نمایش کاتانای خود با تسوکا در سمت چپ یا راست هیچ تفاوتی ندارد. شما می توانید کاتانای خود را با تسوکا در دو طرف نمایش دهید بدون اینکه نگران تأثیر منفی آن بر تیغه یا سایر اجزای آن باشید.
با این گفته، آداب سنتی ژاپنی می گوید که نمایش کاتانا با تسوکا در سمت چپ نشان دهنده ی برقراری صلح است، در حالی که نمایش کاتانا با تسوکا در سمت راست نشان دهنده ی آمادگی و توانایی در مبارزه است. با فرض اینکه کاتانای خود را در خانه ی خود به نمایش می گذارید، در هر صورت کاملاً قابل قبول است. با این حال، اگر آن را در یک دوجو نمایش می دهید، باید از سنسی خود برای توصیه کمک و راهنمایی بخواهید.
صرف نظر از نحوه ی نمایش کاتانا، تمیز کردن، جلا دادن و روغن کاری آن به طور منظم بسیار مهم است. با گذشت زمان، گرد و غبار، زباله و رطوبت روی تیغه می نشیند که می تواند منجر به زنگ زدگی شود. با این حال، با تمیز کردن و روغن کاری کاتانا، می توانید آن را از آسیب های احتمالی مانند این محافظت کنید و از شمشیر خود به بهترین نحو حفاظت کنید.
 

 

 

 

 

 

نمایش کاتانا به سبک سنتی 

 

 

هنگام نمایش شمشیر سامورایی یا کاتانای ژاپنی خود باید چند نکته را در نظر بگیرید، به غیر از اینکه دوست دارید آنها را به دیوار آویزان کنید یا ترجیح می دهید آنها را روی یک پایه ی سنتی قرار دهید. اگر هدف شما اصالت یا سنت است، ممکن است بخواهید قبل از نمایش شمشیرهای خود مطالعه‌ای در زمینه‌ی شمشیرهای ژاپنی داشته باشید. 
سامورایی ها معمولا سه شمشیر داشتند. کاتانا که شناخته شده ترین شمشیر سامورایی با اندازه ی کامل و مشخص است و اغلب اولین قطعه در هر مجموعه است. دومی واکیزاشی است که یک شمشیر متوسط و مشابه با کاتاناست و سومی که یک تانتو است. تانتو کوتاه‌ترین شمشیر است یا در بسیاری از نمونه‌ها می‌تواند به کوتاهی چاقوی استاندارد امروزی باشد. نمایش این شمشیرها در خانه ی جنگجویان سامورایی صرفاً مربوط به زیبایی ظاهری نبود، بلکه هدفی کاربردی در زندگی روزمره نیز داشت. زمانی که یک سامورایی قرار بود لباس بپوشد، ابتدا تانتو می پوشید و سپس واکیزاشی و در انتها کاتانا. بنابراین برای عملکرد درست، کاتانا ابتدا در هنگام درآوردن لباس جدا می شود و روی قفسه ی پایینی قرار می گیرد. واکیزاشی در موقعیت وسط قرار می گیرد و تانتو سپس در موقعیت بالایی قرار می گیرد. این باعث می شود که هر قطعه به ترتیب صحیح برای آرایش روز بعد آماده شود. در این مورد بسیار بحث شده است که آیا دستور صحیح کدام است و این دستور صحیح است یا نه؛ اما به طور گسترده ای به عنوان دستور مناسب پذیرفته شده است. در مورد پایه های دو طبقه که به جای طبقه سوم دارای یک قفسه است، ترتیب صحیح تانتو روی قفسه خواهد بود. کاتانا در پایین و سپس واکیزاشی در بالا قرار می گیرد. 
همه ی سامورایی ها آموزش دیده اند تا جنگجویان راست دست باشند. اگر چپ دست بودید باز هم با دست راست کاتانا را تمرین می کردید و یاد می گرفتید. این یک قانون اجتماعی بود و می‌توانست شما را از دوگانگی های غیرضروری و دردسرساز زندگی نجات دهد. سامورایی‌ ها مرتباً در مسیرهای پیاده ‌روی و پیاده ‌روهای باریک از کنار یکدیگر عبور می‌ کردند. سامورایی راست دست کاتانای خود را بر روی کفل چپ خود می پوشید و به دیگران اجازه می داد از سمت راست او عبور کنند. شمشیر سامورایی دیگر نیز روی کفل چپ او قرار می‌گیرد و هیچ شانسی برای برخورد شمشیر به آن یا ضربه زدن شمشیرها به یکدیگر وجود ندارد. اگر یکی از سامورایی ‌ها شمشیر خود را روی کفل راست می‌بست، دائماً در موقعیتی قرار می‌گرفت که شمشیر او ممکن بود با عابران تماس پیدا کند و برخورد به شمشیر سامورایی توهین بزرگی محسوب می ‌شود. این نوع سنت در نحوه ی نمایش شمشیر سامورایی نیز دیده می شود. دستگیره ها همیشه در سمت چپ هستند تا زمان صلح را نشان دهند یا به مهمانان نشان دهند که در معرض هیچ تهدیدی نیستند زیرا شمشیر شما در موقعیت اشتباهی می تواند منجر به شک و شبهه برای حمله شود. در زمان جنگ، قرار دادن دسته در سمت راست قابل قبول است. اگر خانه ی شما مورد تهاجم قرار می گرفت، می توانید به سرعت شمشیر را از روی صفحه ی نمایش در یک حرکت تهاجمی فوری بیرون بکشید.
آخرین چیزی که باید اطمینان حاصل کنید این است که لبه ی برش تیغه های شما همیشه رو به بالا باشد. این یک انتخاب زیباشناختی نیست، انتخابی با هدف کاربردی است. در زمان جنگ، این شمشیر را در موقعیت صحیحی قرار می دهد تا یک سامورایی بر اساس آموزش شمشیر خود به سرعت از آن استفاده کند. دلیل مهم تر در دوران مدرن این است که لبه ی تیغه ی شما را از آسیب های احتمالی حفظ می کند. تیز کردن شمشیر سامورایی یک فرآیند بسیار طولانی برای صیقل دادن یا برداشتن مواد اضافی تیغه است. شما نمی خواهید این کار را بیش از حد لازم برای حفظ طول عمر شمشیر خود انجام دهید. اگر لبه ی شمشیر به طور مداوم روی قسمت داخلی سایای چوبی شما قرار بگیرد، شروع به سایش یا کدر شدن می کند. حتی ارتعاشات ظریف نیز می تواند باعث این اتفاق شود. با نمایش یا ذخیره ی کاتانای خود با لبه ی رو به بالا، فقط ستون فقرات شمشیر با سایا در تماس خواهد بود که لبه ی تیغه ی شما را حفظ می کند.
آیا می‌توانید شمشیر خود را به شکلی غیر سنتی نمایش دهید؟ همانطور که قبل از این گفتیم، بدون شک می‌توانید این کار را انجام دهید. آنها شمشیرهای شما هستند و می توان آنها را به دلخواه خود نشان داد که چگونه برای زندگی امروزی، از نظر زیبایی شناختی بسیار دلپذیر یا کاربردی هستند. فقط به خاطر داشته باشید که آنها شمشیر هستند، بنابراین در نمایش آنها احتیاط را رعایت کنید تا هم شمشیر و هم خودتان از آسیب در امان باشید. می توان بسیاری از شمشیرها را به صورت غیر سنتی اما با همان روح یک نمایش سنتی به نمایش گذاشت. برای ما بسیار رایج است که ترتیب شمشیرها را به منظور عملکرد معکوس کنیم. برای مثال ما به صورت روزانه لباس‌های سامورایی نمی‌پوشیم و برای شروع این فرآیند نیازی به تانتو در بالا نداریم. در نهایت، با در نظر داشتن قوانین سنتی نمایش شمشیر، خود تصمیم بگیرید که شمشیر را چگونه نمایش دهید که هم از نظر زیبایی شناختی مناسب باشد و هم نکات ایمنی را فراموش نکنید. 
 

 

 

 

 

 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده
خرید شمشیر سامورایی

دیگر نوشتارها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش