نینجا، یک ذهن قدرتمند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اصل اساسی شینوبی (نینجا) داشتن ذهن درست و قدرتمند از همه جهات است، هر چند نتیجه نهایی این هنر توطئه و فریب باشد. بنابراین، تا زمانی که نتوانید ذهن خود را به شیوه‌ای درست کنترل کنید، نمی توانید تاکتیک های خود را به شیوه‌ای انعطاف پذیر انجام دهید. کنفوسیوس می گوید که هیچ کس تا به حال بر خود حکومت نکرده است، در حالی که پایه های خودش سست شده است. چیزی که ما به آن «ذهن صحیح» می گوییم، در مورد حفظ خیرخواهی، درستکاری و وفاداری است. بدون در نظر گرفتن این عوامل، شما نمی توانید به هیچ دستاورد شجاعانه بزرگی دست یابید یا هیچ تاکتیکی را که برای شرایط موجود لازم است انجام دهید.
بنابراین، یک درس بزرگ می گوید: «اگر ذهن شما در "اینجا" نباشد، حتی اگر نگاه کنید نمی توانید ببینید، اگر گوش دهید نمی توانید بشنوید، یا اگر غذا بخورید نمی توانید مزه کنید.» در اینجا می‌توان معانی خیرخواهی، درستکاری و وفاداری را فرا گرفت. کسانی که در این راه می روند نباید از ریشه غافل شوند و توجه خود را به حاشیه‌ها جلب کنند. 
ژنگ یوکسیان زمانی گفته بود: «هیچ قوم باستانی نبوده است که به غایتی عادلانه دست یافته باشد، که هنگام انجام یک امر بزرگ، راه درست را دنبال نکرده باشد. اگر از قدرت استفاده کنید، نه با بهره گیری از قدرت، بلکه با نجات راه راست، چه کاری نمی توان کرد؟ هر جا که اصول درست باشد، در نهایت عدالت وجود خواهد داشت. بنابراین، قدرت به خودی خود ضرری ندارد، بلکه در عوض فضیلت یک قدیس است. در برخی از مدارس نظامی به این هنر کان و برخی از حکیمان آن را قدرت می گویند. بدون کمک یی، پادشاه تانگ نمی توانست از همه اعمال شیطانی شاه شیا مطلع شود. همچنین، اگر یی در شیا نبود، اعمال صالح پادشاه تانگ محقق نمی شد. بدون لو، پادشاه وو نمی توانست حکومت فضیلتمندانه خود را اعمال کند. بدون این دو نفر که در بالا ذکر شد، پادشاهان مورد بحث نمی‌توانستند از اراده آسمان پیروی کنند و در زمین نمی‌توانستند بر حسب نیاز هر یک با مردم همدردی کنند، مجرمان را مجازات کنند و سلطنتی برقرار کنند. اگر جاسوسی لازم را انجام می دادند، چه چیز دیگری می توانست در نهایت راه عدالت را بازگرداند؟» 
 

 

 

 

 

 

 

 

وقتی معنی این عبارات را مطالعه می‌کنید، باید توجه داشته باشید که مهارت‌های شینوبی نباید برای میل خود یا برای اربابی که منش اخلاقی ندارد استفاده شود. در صورتی که از نینجوتسو استفاده می کنید یا برای منافع شخصی خود یا برای کمک به یک ارباب غیر اصولی از نینجوتسو استفاده می کنید، مهم نیست که چه نقشه هایی را انجام دهید، آنها در نهایت با شکست مواجه خواهند شد؛ در این شکی نیست. حتی اگر این اعمال موفق شوند از کشف شدن در امان بمانند و فعلاً به نفع شما باشند، ناگزیر در نهایت به ضرر شما تمام می شود. بنابراین شما باید با دقت رفتار کنید.
در اینجا چند شعر نینجا برای راهنمایی شما آورده شده است: 


اگر یک شینوبی برای منافع خود دزدی کند که خلاف اخلاق رایج است، چگونه خدایان یا بودا می توانند از او محافظت کنند؟
یک نینجا همیشه باید مذهب را در ذهن داشته باشد. اگر در مقابل بهشت باشد چگونه می‌توان از او محافظت کرد؟
چطور ممکن است از دروغ گفتن خجالت بکشی، چرا که تو به عنوان یک نینجا فکر می کنی که وفاداری به پروردگارت مسئله اصلی است؟

 

کسانی که این راه را می‌روند باید در نرم‌ترین و مهربان‌ترین حالت ظاهر شوند و از صمیم قلب با عدالت و عقل رفتار کنند. یکی از نوشته‌ها می‌گوید: «نگاه ملایم، آغاز مکر است.» یک ضرب‌المثل باستانی می‌گوید: «خشم فن کوآی مانند یانگ گیفی است که با لبخندش توانست با موفقیت از هر دروازه عبور کند.»
بنابراین باید بتوانید در گفتار و تاکتیک دیگران درست را از نادرست تشخیص دهید و هرگز فریب نخورید. آنالکتیون می گوید: «من نگران این نخواهم بود که دیگران مرا نشناسند، بلکه اگر دیگران را نشناسم رنج خواهم برد.» 
شما فقط باید حقیقت را بگویید و نباید در مواقع عادی حتی در مورد یک موضوع کوچک شوخی یا دروغ یا تقلب کنید. اگر مخالفت کنید و گفتار و کردارتان ناهماهنگ باشد، حتی وقتی راست می گویید، مردم می گویند دروغگوست پس نباید از او استفاده کنیم و شما را بی استفاده رها می کنند.
 

 

 

 

 

 

 

 

یکی از متن ها می گوید: «کسانی که هیچ وقت دروغ نمی گویند در زمان جنگ چیزهای مهمی می گویند.» یانگیو از تانگ، که ژنرال جین شد، یک بار شنید که ژنرال دشمن، لو سان در خط مقدم مریض شده است. از آنجایی که لو سان دوست قدیمی او بود، برای او دارو فرستاد. سپس لو سان بدون کوچکترین شکی آن را گرفت. با وجود اینکه دوست قدیمی آن را داده بود، او ژنرال دشمن بود، بنابراین به حق باید به عنوان یک مکر تلقی می شد. با این حال، یانگیو همیشه فردی قابل اعتماد و وفادار بود که بدون شک لو سان آن را پذیرفت. اگر حتی ژنرال دشمن او را راست می‌دانست، تصور کنید که سربازانش چقدر به گفتار و کردار او احترام می‌گذارند و او را تحسین می‌کنند.

واژه شینوبی از «تیغه» و «قلب» تشکیل شده است. چرا از این نام برای این مهارت ها استفاده شده است؟ به این دلیل است که کل سیستم نینجوتسو به سمت شجاعت و دلاوری است. بنابراین کسانی که قدم در این راه گذارده‌اند باید با فکری آزاد برای رسیدن به شجاعت تلاش کنند. برای رسیدن به این راه باید موارد زیر را در نظر داشته باشید: اگر نکات زیر را نمی دانید، تلاش شما فایده ای نخواهد داشت. یعنی باید شجاعت وحشیانه یا جسارت کور را دور بریزید و از طریق شجاعت وظیفه کاملاً متعهد شوید. اگرچه شجاعت وحشیانه، در اصل، نوعی شجاعت است، اما شجاعتی که یک مرد عاقل باید در ذهن داشته باشد، نوعی شجاعت است که ناشی از احساس وظیفه است. شجاعت وحشیانه ممکن است شما را از خشم موقتی قوی یا سخت کند، اما سخت است که ذهن خود را در ته قلبتان قوی و سخت نگه دارید زیرا خشم آرام می شود. حتی اگر آن قدرت از طریق زور به ته ذهن شما برسد و شما را با شجاعت و سخت کوشی وادار به انجام کاری کند، فقط بر اساس خون گرم است و بنابراین در بیشتر موارد چیزی جز بازی خشم کور شما نیست. 
 

 

 

 

 

 

 

 

خیرخواهی یک اصل برای ملایم و مهربان بودن است. ذهن غنی و گرم، ملایم، دلسوز و خیرخواه به همه چیز است. با این حال، اگر شما یک جنایتکار را به قصد نجات هزاران نفر بکشید، می تواند خیرخواهی محسوب شود. از آنجایی که احسان برای بشر ضروری است، می توان این گونه تعبیر کرد که انسان بدون خیرخواهی را نباید انسان دانست. 
انصاف اصل راهنمای تصمیم گیری است، بنابراین با توجه به موقعیت تغییر می کند و آنچه انجام می دهید بستگی به دلیل مناسب برای زمان و مکان دارد. در کنار این، عدالت در مورد احساس شرم است. اگر مردی با پشتکار به ارباب خود خدمت می‌کند، حتی زمانی که آن ارباب پشتش به دیوار است، یا اگر مردی حاضر است برای اربابش بجنگد، وقتی جانش در خطر است، همه اینها به دلیل عدالت است. با این حال، اعمالی هستند که شبیه به درستی هستند، اما در حقیقت صالح نیستند. عدالت برحسب دلیل و موقعیت تغییر می‌کند، اما این درست نیست که به خواسته‌های خود بپردازید یا فقط به دلایل خودخواهانه یا دلایل غیراصولی شجاعت پیدا کنید. انصاف را باید بر حسب موقعیت انجام داد، اما این عدالت نیست که مثلاً در تهیدستی دست به سرقت بزنی و بعد بهانه بیاوری که در آن موقعیت معنا پیدا می کند. این به نظر درست است اما اینطور نیست. همچنین، اگرچه درستکاری ارتباط زیادی با احساس شرم دارد، اما شرمساری از چیزی که لازم نیست از آن خجالت بکشید درست نیست. با عقل عادل، باید یکتا به ارباب خود خدمت کنید و در نبرد برای پروردگار بمیرید، اما این درست نیست که به ارباب ظالم خدمت کنید و برای او بمیرید. 
زندگی یا مردن را بهشت در لحظه ای که به وجود می آیی، در داخل رحم مادرت تعیین می کند. در لحظه لقاح مشخص می شود که آیا زمان بندی خوب است یا نه. بنابراین، اگر بدون ترس از مرگ به جلو حرکت کنید، ممکن است نتوانید بمیرید، در حالی که اگر بیش از حد دوست دارید زندگی کنید و از مردن متنفر باشید و از ترس جان خود فرار کنید، ممکن است زنده نمانید. بنابراین، پیشروی یا عقب نشینی مهم نیست، زیرا طبق صلاح‌دید بهشت زنده خواهید ماند، پس چرا از شانس زندگی با پیشروی، به جای تلاش برای زنده ماندن با فرار استفاده نمی کنید؟ به همین ترتیب، فرض کنید اگر قرار است بمیرید، چرا به جای فرار به سمت جبهه پیشروی نکنید و بمیرید؟ به همین ترتیب، اگر این سرنوشت شماست که تعیین می کند به شهرت برسید، بهتر است این کار را در پیشتاز انجام دهید تا در گارد عقب. از این رو کنفوسیوس می گوید که مرگ و زندگی قرار تعیین شده خود را دارند و ثروت ها و افتخارات در گرو بهشت است. این بدان معناست که زنده ماندن یا مردن توسط بهشت تعیین می شود که زندگی شما برای اولین بار در رحم مادرتان جوانه بزند. از زندگی اما بی توجه بنشین و همه چیز هنگامی که ذهن خود را مشخص کردید که مطمئناً خواهید مرد، ممکن است به شما اجازه دهد که از دشواری جان سالم به در ببرید. وو زی می گوید که اگر آماده مردن هستید، این به شما امکان می دهد زنده بمانید. در مقابل این، اگر با فکر حفظ و حراست از خود محافظت کنید، به هر حال خواهید مرد. وو زی همچنین می گوید که «اگر زندگی خود را بالاتر از همه چیز قرار دهید، مطمئناً خواهید مرد.» 
 

 

 

 

 

 

 

 

این اصل نه تنها برای مسیر شینوبی بلکه برای همه هنرهای جنگی، اعم از شیوه های نظامی گانپو، شمشیرزنی کنجوتسو، هنر نیزه و غیره، یا حتی زمانی که از صخره می پرید یا از خندق می پرید، کاملاً صادق است. زیرا وقتی خود را به راه آسمان بسپارید و اراده ای آهنین داشته باشید، از تفکر و تعقل رها می شوید و بلاتکلیفی ندارید و تمام افکار زمینی را خاموش می کنید. باید بصیرت داشته باشید که جوهر واقعی چیزها را با وضوح بیان کنید، همانطور که یک آینه همه چیز را به خوبی منعکس می کند. در این صورت هیچ چیز از بیرون شما را آزار نمی دهد و از خطری که در مقابل شما قرار دارد نمی ترسید. این به شما این امکان را می دهد که از همه ایده ها و افکار آزاد باشید و از خود آگاه شوید. در نتیجه می‌توانید راه خود را تغییر دهید یا مطابق با اصول، اقداماتی متناسب با موقعیت انجام دهید، درست مانند توپی که روی تخته می‌غلتد یا چوبی که روی آب شناور می‌شود [و با محیط خود سازگار می‌شود]. در نتیجه، می‌توانید بدون اینکه به دنبال پیروزی باشید پیروز شوید، یا در شرایط سخت جان سالم به در ببرید، حتی اگر مرده باشید. در کنار این به آنقدری شجاعت دست خواهید یافت که نامتان را به گوش جهانیان برسانید. کوکای شعری سروده است که می گوید: «اگر شمشیری در روح خود داشته باشی تا شک تو را از بین ببرد، ممکن است هر رویایی در زندگی ات محقق شود، اگر برای زنده ماندن تلاش کنی و از خود محافظت کنی، ذهنی بلاتکلیف خواهی داشت.» استدلال ذهن شما بی توجه خواهد بود، به راحتی شوکه می شود و پایدار نیست به طوری که نمی توانید تصور روشنی از نحوه کار داشته باشید. این باعث می شود بیشتر به چیزهای بیرونی توجه داشته باشید و از تهدیدی که در مقابل شما قرار دارد می ترسید. در نتیجه، شما ناراحت و مردد خواهید شد، کنترل کامل اندام خود را از دست می دهید، رنگ پریده می شوید، به درستی صحبت نمی کنید، به طوری که اگر در ماموریت شینوبی هستید، تاکتیک های شما اغلب خود را از دست می دهند یا در یک نبرد شکست می خورید. شما باید از این موضوع کاملا آگاه باشید. 
ذهن قدرتمند مثل آب یا آینه است. آب یا آینه خودش حرکت نمی کند، اما ساکن و آرام است. با این حال، توسط گرد و غبار یا خاک از بیرون لکه دار می شود، یا توسط باد یا انسان حرکت می کند. آنگاه سکون و آرامش خود را از دست می دهد و اگر چیزی جلوی آن بایستد چیزی را به طور واقعی منعکس نمی کند. ذهن «اصیل» اینگونه است. اگر شفاف و پایدار باشد، دقیقاً نشان می‌دهد که درست است یا نادرست، خوب یا بد، درست مانند آینه یا آب که به این شکل منعکس می‌شود. چیزی وجود ندارد که نتوان آن را به وضوح منعکس کرد. حقیقت اینجاست که شما در هیچ جای دیگری جز در ذهن خود دشمن و متحد ندارید. این اصل را به طور کامل بپذیرید، بنابراین همیشه با خودتان صادق خواهید بود. اگر کاملاً به اصول متعهد باشید، هرگز در هنگام ماموریت شینوبی خود یا یک بار برای رسیدن به شجاعت بزرگ در نفوذ به دشمن شکست نخواهید خورد.

 

 

 

 

 

 

در ویدیوی زیر، با بهترین نقل‌قول‌ها در زمینه‌ی جهان‌بینی نینجا آشنا می‌شوید: 

 

 

رازهای نینجا: بهترین نقل‌قول‌ها

 

 

 

۴
از ۵
۴ مشارکت کننده
خرید شمشیر سامورایی

دیگر نوشتارها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش