داستان زاتوئیچی، قسمت اول: شمشیرزن نابینا

 

 

 

داستان زاتوئیچی

 

 

 

زاتوئیچی: شمشیرزنِ نابینا طولانی‌ترین مجموعه اکشن تاریخ سینمای ژاپن است: 25 فیلم در یک سری که از سال 1962 تا 1973 توسط فیلمسازهای درجه یک این ژانر در ژاپن طراحی، تولید و گردآوری شده‌اند. همه با حضور یک بازیگرِ فوق‌العاده: شینتارو کاتسو نقش این قهرمان نابینا را بازی می‌کند که ماساژور پاره‌وقت و شمشیرزن ماهری است و وارد هر شهر و روستایی که می‌شود، با ظلم مبارزه می‌کند و در پی عدالت است و کار. زاتوئیچی مجموعه‌ای است برپا در دست‌های قهرمان آن و پابرجا در فرهنگ، سنت و انسان‌شناسی یک ملت: ژاپن

 

 

قسمت یکم: داستان زاتوئیچی

 

 


اولین قسمت از این 25 سری، داستان زاتوئیچی (The Tale of Zatoichi) نام گرفته و کنجی میسومی آن را کارگردانی کرده. فیلمسازی محبوب و پرآوازه در نسل اول تاریخ سینمای ژاپن که بیش‌تر از 20 فیلم ساخته. این قسمت با ورود زاتوئیچی به شهر ائیوکا و خانه‌ی سوکیگورو شروع می‌شود. خانه‌ای که توسط یک رئیس بی‌رحم و یاکوزاهایی فاسد اداره می‌شود و با خانه‌‌ی شیگزو در ساساگاوا در حال جنگ است. رئیس سوکیگورو، زاتوئیچی را با احترام در خانه‌ی خود نگاه می‌دارد تا از او در این جنگ استفاده کند. خانه‌ی شیگزو، که از قبل برای این جنگ آماده شده، سامورایی ماهری به نام استاد هیراته را استخدام کرده و فکر می‌کند که پیروز میدان خواهد شد. هیراته و زاتوئیچی، در دریاچه‌ای اطراف شهر اتفاقی یکدیگر را می‌بینند و مشغول ماهی‌گیری و معاشرت می‌شوند. آن‌ها به خوبی می‌دانند که در این جنگ، در نهایت باید با هم مبارزه کنند. آن‌ها رفیق هم می‌شوند و به سلامتیِ این رفاقت می‌نوشند. هر دو انسان‌هایی والامرتبه‌اند که اخلاق یک سامورایی واقعی را دارند: شمشیرشان تیزِ بریدنِ ظلم از اجتماع است و مبارزه با فساد و بی‌اخلاقی و ناعدالتی، نه حضور در جنگ‌های بر سر قدرت و پول. رئیس سوکیگورو و شیگزو اما موجوداتی فرصت‌طلب، پول‌دوست و ظالمی هستند که هیچ توجهی به اخلاق و فرهنگ ندارند و این را به همه‌ی زیردستان خود هم انتقال داده‌اند. جنگِ زاتوئیچی و هیراته، در واقع با بی‌اخلاقی و حماقت آن‌هاست ولی در نهایت، پیروز میدان را نبرد این دو نفر رقم خواهد زد. نبردی که اجباری است ولی یک سامورایی واقعی هیچ‌وقت از مبارزه امتناع نمی‌کند، اگر که موقعیت ایجاب کند. صحنه‌ی مبارزه‌ی زاتوئیچی و هیراته‌ یک دستاورد سینمایی با اجرای بی‌نظیر است: یک تراژدی که قهرمان اصلی، قهرمان فرعی را از میان برمی‌دارد؛ قهرمان اصلی نابینا‌ست ولی این دلیلی بر شکست او در مبارزه نخواهد بود، هیراته این را خوب می‌داند و متوجه هنر حسّانی زاتوئیچی در شمشیرزنی هست. مبارزه به صورتی آغاز می‌شود که دو طرف جنگ به تماشا ایستاده‌اند و تنها در انتظار این که کدام پیروز خواهد شد. 
زاتوئیچی جنگ را پیروز می‌شود؟ بی‌گمان. ما همراه او و هنر خارق‌العاده‌ی او در شمشیربازی و راه و منش او در این زندگی پرپیچ‌وخم خواهیم بود. با ما همراه باشید.    
لینک دانلود این قسمت، به همراه زیرنویس فارسی آن در کانال تلگرام ما قرار گرفته است. برای مشاهده و دانلود اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده‌ی قسمت‌های دیگر از مجموعه‌ی زاتوئیچی اینجا را کلیک کنید. 

 

 

 

۵
از ۵
۲۳ مشارکت کننده
خرید شمشیر سامورایی

دیگر نوشتارها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش