شمشیرزنی سامورایی، قسمت ششم: چیبوری

 

 


چیبوری در ای‌آی‌ایدو یکی از بخش‌های اساسی کاتا است. چیبوری در معنای نمادین کلمه یعنی پاکیزه‌کردن یا لرزش‌دادن خون از شمشیر (تیغه). عمل انجام شده و تصویر ارائه‌شده از آن، عموما به این شکل است که قبل از بازگرداندن شمشیر به غلاف و بعد از انجام برش، با حرکتی ماهرانه شمشیر را از خون یا آلودگی تمیز کرد. به بیشتر مبتدیان در یادگیری ای‌آی‌ایدو، حرکت چیبوری برای پرتاب خون از نوک تیغه یا کیساکی آموزش داده می‌شود. در اکثر کتابهای آموزشی هم چیبوری بدین منظور توصیف شده است. در باتو-هو همیشه قبل از بازگرداندن شمشیر به غلاف، باید چیبوری را انجام داد. این حرکت نمی‌تواند تمام خون یا آلودگی‌ها را از روی تیغه پاک کند، اما باید اینطور در نظر گرفته شود که این شکلی از تصفیه‌ی شمشیر است. مرحله‌ی بین نوتو و چیبوری اهمیت شایان توجهی دارد زیرا جلوه‌ای از زانشین در کاتا است. هر مدرسه‌ ای‌آی‌ایدو روش خود را برای انجام این عمل دارد که از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها می‌توان به اوموری-ریو و ایشین-ریو ( که در ویدیو شرح داده شده‌اند)، کانشین-ریو، هازاما-ریو و فوچیشین-ریو اشاره کرد. 
با نگاهی به شواهد تاریخی، می‌توان متوجه شد که آنچه در اصل امروزه چیبوری می‌نامیم در ابتدا شکلی از تنظیف شمشیر نبوده بلکه در راستای فرهنگ‌سازی و احترام به زانشین بوده است. در بعضی موارد هم چیبوری خاصیتی تشریفاتی یافته. با این حال امیدواریم که با فراهم‌آوردن زمینه‌های تاریخی، بتوانیم هر چه بیشتر به درک هدف عملیاتی که انجام می‌دهیم نزدیک شویم. 
 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده
خرید شمشیر سامورایی

دیگر نوشتارها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش