اندازه مناسب سلاح برای مبارز

 

 

کاتاناها در سال های ابتدایی عمر خود سلاحی برای مبارزه و درگیر شدن با حریف بودند. در حالی که به مرور زمان اساتید و مبارزان حرفه ای به ایجاد حرکات و روش های خود برای استفاده از شمشیر پرداختند. چنین روندی به مرور رشته های رزمی مختلفی را ایجاد کرد که امروز نیز تدریس می شوند و هنرجویان بسیاری دنبال کننده ی این ورزش ها هستند. به طور مثال آی‌ایدو یک هنر رزمی ژاپنی است که دربرگیرنده جابجایی‌های نرم، بیرون آوردن کنترل شده شمشیر از غلاف (سایا)، حمله به حریف، پاک کردن خون از تیغه و برگرداندن شمشیر به غلاف است. این رشته هنر پاسخ دادن به حمله ی غافلگیرانه با ضد حمله ای غافلگیرانه است و مانند اکثر رشته های دیگر، حرکات از پیش تعریف شده اند و هنرجو برای اجرای صحیح و زیبای آنها تلاش می کند.

 

نکته ی مهمی که اغلب افراد به آن توجه نمی کنند اندازه ی مناسبِ ابعاد شمشیر برای آنهاست. جدا از اینکه اگر نسبت طول شمشیر به قد فرد رعایت نشود امکان آسیب رساندنِ آن به صاحبش حین تمرین با آن زیاد خواهد شد، از زیبایی حرکاتی که با شمشیر انجام می شوند کاسته خواهد شد.
در چنین شرایطی هنرجو می تواند از استاد خود بخواهد که طول شمشیر مناسب برای وی را توصیه نماید.
هر چند نظرِ اساتید مختلف ممکن است مقداری متفاوت باشد، امما در نهایت می توان مدلی برای به دست آوردن طول مناسب شمشیر با توجه قد شخص و طول بازوی وی ایجاد کرد که به انتخاب شمشیر مناسب کمک کند.

 

برای به دست آورن اندازه مناسب برای تسوکا یکی از دست های خود را از آرنج تا کنید، به طوریکه زاویه ای نود درجه بین بازو و ساعدِ دست شکل بگیرد. در همین حالت فاصله ی بین نوک استخوان آرنج تا مرکزِ مچ دست خود را اندازه بگیرید. مقدار به دست آمده اندازه ی مناسب تسوکایِ شمشیرِ شما را نشان می دهد. اگر طول تسوکا بیش از این مقدار باشد موجب تداخل تیغه، بدن و حرکاتِ شما خواهد شد.

 

برای آنکه طول تیغه ی مناسبِ خود را با توجه به قد خود به دست آورید، کافی ست سرپا ایستاده و بدن خود را در حالت آرام و بدون انقباض نگه دارید. سپس دست راست خود را مشت کرده و انگشت شصت را باز کرده و روو به پایین، به انگشت اشاره بچسبانید. در این حالت فاصله ی بین نوک انگشت شصت تا زمین، اندازه ی تیغه ی مناسب برای شمشیر شما را نشان می دهد.
هر چند در به دست آوردن طول سلاح مناسب برای فرد به موارد دیگری از جمله مهارت شخص، و استفاده ی وی از سلاح (آی‌ای‌دو، کِندو و...) نیز توجه می شود اما به طور کلی می توان با مراجعه به جدول زیر حدود مناسب برای طول تیغه را با توجه به قد شخص به دست آورد.

 

۵
از ۵
۲۶ مشارکت کننده
خرید شمشیر سامورایی

دیگر نوشتارها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش